ECJ 8 May 2013, C-197/11 and C-203/11, Libert, Social housing, EU freedoms and State aids – Viviendas sociales, libertades europeas y ayudas de Estado

real_estate_artSTJUE de 8 Mayo 2013, As. acumulados C‑197/11 y C‑203/11, Libert et al.

ECJ Judgment of 8 May 203 Joined cases C-197/11 and C-203/11, Libert et al.

Keywords: Social housing, EU freedoms and State aid – Viviendas sociales, libertades europeas y ayudas de Estado

Judgment (operative part): “1. Articles 21 TFEU, 45 TFEU, 49 TFEU, 56 TFEU and 63 TFEU and Articles 22 and 24 of Directive 2004/38/EC of the European Parliament and of the Council of 29 April 2004 on the right of citizens of the Union and their family members to move and reside freely within the territory of the Member States amending Regulation (EEC) No 1612/68 and repealing Directives 64/221/EEC, 68/360/EEC, 72/194/EEC, 73/148/EEC, 75/34/EEC, 75/35/EEC, 90/364/EEC, 90/365/EEC and 93/96/EEC preclude legislation, such as Book 5 of the Decree of the Flemish Region of 27 March 2009 on land and real estate policy, which makes the transfer of immovable property in the target communes designated by the Vlaamse Regering subject to verification, by a provincial assessment committee, that there exists a ‘sufficient connection’ between the prospective buyer or tenant and those communes.

2.      Article 63 TFEU must be interpreted as not precluding legislation such as Book 4 of the Decree of the Flemish Region, according to which a ‘social obligation’ is imposed on some economic operators when a building or land subdivision authorisation is granted, in so far as the referring court finds that that legislation is necessary and appropriate to attain the objective of guaranteeing sufficient housing for the low‑income or otherwise disadvantaged sections of the local population.

3.      The tax incentives and subsidy mechanisms provided for in the Flemish Decree are liable to be classified as State aid within the meaning of Article 107(1) TFEU. It is for the referring court to determine whether the conditions relating to the existence of State aid are met and, if so, to ascertain whether, as regards the measures established in Book 4 of the Flemish Decree whereby compensation is provided for the social obligation to which subdividers and developers are subject, Commission Decision 2005/842/EC of 28 November 2005 on the application of Article 86(2) [EC] to State aid in the form of public service compensation granted to certain undertakings entrusted with the operation of services of general economic interest is nevertheless applicable to such measures.

4.      The development of social housing units which are subsequently to be sold at capped prices to a public social housing institution, or with substitution of that institution for the service provider which developed those units, is covered by the concept of ‘public works contract’ contained in Article 1(2)(b) of Directive 2004/18/EC of the European Parliament and of the Council of 31 March 2004 on the coordination of procedures for the award of public works contracts, public supply contracts and public service contracts, as amended by Regulation (EC) No 596/2009 of the European Parliament and of the Council of 18 June 2009, where the criteria set out in that provision have been met, a matter which falls to be determined by the referring court”.

Comment:

This complex judgment shows the limits to social housing derived from the EU freedoms and the prohibition of State aids.

Many thanks to Federico Garau for the piece of information.

Fallo: 1)      Los artículos 21 TFUE (libre circulación de ciudadanos de la Unión) , 45 TFUE (libre circulación de trabajadores), 49 TFUE (libertad de establecimiento), 56 TFUE (libre prestación de servicios) y 63 TFUE (libre circulación de capitales) y los artículos 22 y 24 de la Directiva 2004/38/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 29 de abril de 2004, relativa al derecho de los ciudadanos de la Unión y de los miembros de sus familias a circular y residir libremente en el territorio de los Estados miembros por la que se modifica el Reglamento (CEE) nº 1612/68 y se derogan las Directivas 64/221/CEE, 68/360/CEE, 72/194/CEE, 73/148/CEE, 75/34/CEE, 75/35/CEE, 90/364/CEE, 90/365/CEE y 93/96/CEE, se oponen a una norma como la establecida en el libro 5 del Decreto de la Región flamenca, de 27 de marzo de 2009, relativo a la política territorial e inmobiliaria, que somete la transmisión de bienes inmuebles situados en determinados municipios designados por el Vlaamse Regering a la comprobación, por parte de una comisión de evaluación provincial, de la existencia de un «vínculo suficiente» entre el adquirente o arrendatario potenciales y estos municipios.

2)      El artículo 63 TFUE (libre circulación de capitales) debe interpretarse en el sentido de que no se opone a una norma como la establecida en el libro 4 del mencionado Decreto de la región flamenca, según la cual se impone a determinados operadores económicos, al concederles una licencia de construcción o parcelación, una «carga social», siempre que el órgano jurisdiccional remitente aprecie que esta norma es necesaria y apropiada para el cumplimiento del objetivo que tiene por finalidad garantizar una oferta de vivienda suficiente para las personas con escasos ingresos o para otras categorías desfavorecidas de la población local.

3)      Los incentivos fiscales y los mecanismos de subvención previstos en el mismo Decreto de la región flamenca pueden calificarse se ayudas de Estado, en el sentido del artículo 107 TFUE, apartado 1. Incumbe al órgano jurisdiccional remitente apreciar si se cumplen los requisitos relativos a la existencia de una ayuda de Estado, y, en caso afirmativo, en relación con las medidas establecidas en el libro 4 de dicho Decreto que tienen por objeto compensar la carga social a la que están sometidos los promotores y los parceladores, comprobar si, no obstante, la Decisión 2005/842/CE de la Comisión, de 28 de noviembre de 2005, relativa a la aplicación de las disposiciones del artículo 86 [CE], apartado 2, a las ayudas estatales en forma de compensación por servicio público concedidas a algunas empresas encargadas de la gestión de servicios de interés económico general se aplica a tales medidas.

4)      La edificación de viviendas sociales que deben posteriormente ser vendidas, a precios sometidos a límites máximos, a un organismo público de viviendas sociales o mediante la subrogación de este organismo en el prestador de servicios que ha edificado estas viviendas, está incluida en el concepto de «contrato público de obras» definido en el artículo 1, apartado 2, letra b), de la Directiva 2004/18/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 31 de marzo de 2004, sobre coordinación de los procedimientos de adjudicación de los contratos públicos de obras, de suministro y de servicios, en su versión resultante del Reglamento (CE) nº 596/2009 del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de junio de 2009, cuando se cumplen los criterios establecidos en dicha disposición, lo que corresponde comprobar al órgano jurisdiccional remitente”.

Comentario: esta compleja sentencia pone de manifiesto las limitaciones a la política social en materia de vivienda derivadas de las libertades fundamentales y la prohibición de ayudas de Estado.

Muchas gracias a Federico Garau por darnos noticia de esta sentencia.

 

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