Right to education (on Michele Boldrin’s article “Withstanding kills: Spain’s dilemma”) – El derecho fundamental a la educación (sobre el artículo de Michele Boldrin “aguantar mata: el dilema de España”).

lewis_hine_phot_nyc_empire_state__2Michele Boldrin, Professor at the Washington University in Saint Louis and General Manager of FEDEA has published an inspiring article in “El País” newspaper: Withstanding kills – Spain’s dilemma. We totally agree with the main idea: Spanish economic and institutional crisis is not similar to a natural disaster, which citizens should withstand waiting for better times: it is deeply rooted in the Spanish society and main changes are essential to find a way out. To use a couple of metaphors, the crisis is not like the aftermath of an earthquaque. It would be more accurate to say that we are climbing a mountain and we are at a death end. We should find and alternative path. According to Boldrin, government, opposition, trade unions and employer’s associations should go through a “cultural revolution” and the Spanish Constitution should be reformed to adopt a federal model. The wording sounds encouraging, but it is probably too vague. China went though a “cultural revolution” and the results were not very appealing. And what does it mean a “federal model”? The Spanish Constitution does not use the word “federal”, but the autonomous communities (regions) enjoy wide competencies (as the States in a Federation). Our current federal model could be improved turning the Senate into a genuine territorial chamber and setting up constitutional clear rules on the regions’ finances, which should not be subjected to a permanent re-negociation, as it happens in the present model. Would it work? We do not know. What we think is that current proposals on a “federal constitution” are so technically vague and so ideologically charged that the should be much more clearly formulated before we go down this road.

There is however a point in the expression “cultural revolution”: it highlights that the key issue to find a new path out of the crisis is “culture” and culture is acquired  through education. According to article 14(1) of the Charter of Fundamental Rights of the European Union, “everyone has the right to education and to have access to vocational and continuing training”. We need to find new ways in order to make this right effective in times of scarce resources. Old paths have proven unsuccessful but we should not improvise. As a dear colleague told us “sometimes thinking is not so bad”. The Spanish Ministry of education set up in april a Committee of Experts to propose a deep reform of high education. We are still waiting to see the results. In our view they should go though a social, political and technical debate before any measures are taken. The Spanish university is chronically ill. A sudden death is not to be feared, but the patient has taken too many different pills so far. We need to think it through before acting.

Marina Vargas and Pedro Herrera

Michele Boldrin, Profesor en la Washington University in Saint Louis y Director Ejecutivo de FEDEA ha publicado un interesante artículo en el diario “El País”: Aguantar mata: el dilema de España. Suscribimos plenamente su idea central: la crisis económica e institucional de España no puede compararse con un desastre natural ante el que los ciudadanos deban limitarse a resistir, esperando a que pase el vendaval. La crisis tiene hondas raíces en la sociedad española y sólo puede superarse mediante cambios sustanciales. Por usar un par de metáforas, tomadas del autor, la crisis no se asemeja a las consecuencias de un terremoto. Se parece más a un paso sin salida en la ascensión de una montaña. Tenemos que encontrar un camino alternativo. Según Boldrin, el gobierno, la oposición, los sindicatos y la patronal deben asumir una “revolución cultural” y la Constitución debe reformarse para acoger un modelo federal. Estas expresiones “suenan bien”, pero resultan excesivamente imprecisas. China sufrió una revolución cultural de consecuencias poco satisfactorias. En cuanto al “modelo federal”, ¿qué significa exactamente? Nuestra constitución no utiliza el término “federal”, pero las Comunidades Autónomas tienen atribuidas competencias propias de los estados de una federación. Nuestro actual “modelo federal” podría mejorarse convirtiendo el Senado en una auténtica cámara de representación territorial y estableciendo reglas precisas sobre la financiación autonómica, que no fueran objeto de continuas renegociaciones (como viene sucediendo hasta la fecha). ¿Sería esto suficiente? No lo sabemos, pero estamos persuadidos de que las actuales propuestas sobre un “modelo federal”, tienen una gran carga ideológica y muy poco precisión técnica.  Sería necesario que se formularan con mucha más precisión antes de que avanzásemos por ese camino.

Con todo, los términos “revolución cultural” muestran un aspecto positivo: ponen de relieve que la clave para encontrar una senda para salir de la crisis es la “cultura” y la cultura se consigue mediante la educación. Según el art. 14.1 de la Carta de los Derechos Fundamentales de la Unión Europea, “Toda persona tiene derecho a la educación y al acceso a la formación profesional y permanente”.  Tenemos que encontrar mecanismos para hacer este derecho efectivo en una época de escasos recursos. Los caminos conocidos no nos han conducido a la solución, pero conviene no improvisar. Como nos decía, con humor, un querido colega “a veces conviene darle al thinking”. El Ministerio de Educación constituyó en abril una comisión de expertos para proponer una profunda reforma de la enseñanza universitaria. Todavía estamos esperando su informe. En nuestra opinión, la propuesta debería someterse a un profundo debate social, político y técnico antes de que se tome medida alguna. La Universidad española es un enfermo crónico. No hay que temer una muerte repentina, pero ya la hemos “atiborrado de pastillas”. Necesitamos pensar despacio antes de actuar.

Marina Vargas y Pedro Herrera

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