Spanish Constitutional Court 14/11/2012: Regional Tax on Bank Deposits and Free Movement of Capital – STC 14/11/2012 Impuesto Extremeño sobre depósitos en entidades de crédito y libre circulación de capitales

Spanish Constitutional Court, Judgment of 14/11/2012: Regional Tax on Bank Deposits and Free Movement of Capital – STC 14/11/2012 Impuesto Extremeño sobre depósitos en entidades de crédito y libre circulación de capitales

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The Spanish Constitutional Court considers that the tax imposed on bank deposits by the Region of Extremadura by regional parliamentary act no. 14/2001 is in accordance with the territorial limits of regional taxing powers. Moreover the Constitutional Court interprets that the deduction for investments of public utility or social interest agreed with the regional government and carried out in Extremadura is not a restriction to the free movement of capital (Article 9 c of the Regional Financial Act, based on Article 139.2 of the Spanish Constitution). Interesting enough, the Court highlights that the rule on free movement of capital should be interpreted in accordance with ECJ case-law (which is quoted in the judgment).

However the Constitutional Court does not mention the need to formulate a preliminary question to the ECJ. The Constitutional Court holds a formalistic view on the free movement of capital, which, in our opinion, is not compatible with the ECJ case-law. For instance, it considers that the tax on back deposits cannot restrict such freedom because it does not deal with “transactions” (that is, with movement) but with “deposits”.

According to press reviews the regional government will collect 240 million euros after this judgment.It is be regretted that the Constitutional Court has needed ten years to give an answer to this case.

El Tribunal Constitucional español considera que el Impuesto Extremeño sobre Depósitos de Entidades de Crédito (aprobado por la Ley autonómica 14/2001) no lesiona los límites impuestos al poder tributario autonómico por el principio de territorialidad. Además, entiende que la deducción por inversiones de interés público o carácter social realizadas en Extremadura (previo acuerdo con la Administración Autonómica) no lesiona el principio de libre circulación de capitales consagrado por el art. 9 c) de la LOFCA como especificación del art. 139.2 de la Constitución).

Según el Tribunal, el precepto de la LOFCA debe interpretarse conforme a la jurisprudencia del Tribunal de Justicia de la Unión Europea sobre la libre circulación de capitales (que se cita mediante varias sentencias). Sin embargo, el Tribunal Constitucional elabora una visión formalista de la libre circulación de capitales que, a nuestro juicio, no es compatible con la jurisprudencia del TJUE. Así, por ejemplo, considera que el impuesto extremeño no tiene incidencia alguna sobre la libertad de “circulación”, dado que no grava “transacciones”, sino “depósitos”. Quizá por ello el Tribunal Constitucional no se ha visto en la necesidad de plantear una cuestión prejudicial.

Según indica la prensa el Gobierno Autonómico recaudará 240 millones de euros como consecuencia de esta sentencia. Es de lamentar que el Tribunal haya tardado diez años en dictar sentencia.

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