Charter of Fundamental Rights applies to Member States only when implementing EU law – Vinkov, C-27/11 – La Carta de los Derechos Fundamentales sólo se aplica a los Estados miembros cuando implementan el Derecho de la UE

Asunto C-27/11, Vinkov, Case C-27/11

Trending topic: right to a fair trial and Charter of Fundamental Rights of the European UnionTendencia: Derecho a la tutela judicial efectiva y Carta de los Derechos fundamentales de la Unión Europea

See also the post by Allard Knook in ECJBlog.com and his paper on The Court, the Charter, and the vertical Division of Powers in the European Union.

Judgement:55      In addition, the referring court queries whether EU law precludes the rules of Bulgarian law at issue in the main proceedings in so far as they involve an infringement of the right to an effective remedy enshrined in Article 6 of the ECHR and Articles 47 and 48 of the Charter.

56      In that regard, it must be borne in mind that it is settled case-law that the requirements flowing from the protection of fundamental rights are binding on Member States whenever they implement EU law (see orders in Case C‑339/10 Asparuhov Estov and Others [2010] ECR I‑0000, paragraph 13; Case C‑457/09 Chartry [2011] ECR I‑0000, paragraph 25; and order of 14 December 2011 in Joined Cases C‑483/11 and C‑484/11 Boncea and Others, paragraph 29).

57      Moreover, Article 51(1) of the Charter states that the provisions of the Charter are addressed to the Member States only when they are implementing EU law and, under Article 6(1) TEU, which confers on the Charter the same legal value as the Treaties, the Charter does not create any new competence for the European Union.

58      Consequently, in a reference for a preliminary ruling under Article 267 TFEU, where national legislation falls within the scope of EU law, the Court must provide all the criteria of interpretation needed in order for the national court to determine whether that legislation is compatible with the fundamental rights which derive in particular from the Charter (see, to that effect, Case C‑299/95 Kremzow [1997] ECR I‑2629, paragraph 15, and Case C‑256/11 Dereci and Others [2011] ECR I‑0000, paragraph 72).

59      In the present case, it is not apparent from the order for reference that the national legislation constitutes a measure implementing EU law or that it is connected in any other way with EU law. Accordingly, the jurisdiction of the Court to rule on the reference for a preliminary ruling in so far as it relates to the fundamental right to an effective remedy is not established (see orders in Asparuhov Estov and Others, paragraph 14; Chartry, paragraphs 25 and 26; and Boncea and Others, paragraph 34).

60      It follows from all of the foregoing that the reference for a preliminary ruling from the Administrativen sad Sofia-grad must be declared inadmissible.”

Coment: in other posts (Alliance One and AG in Åkerberg Fransson DDLH) and we have highlited the limited effects of the Charter of Fundamental Rights of the European Union. This judgement confirm this line of thought.

Sentencia:

“55.  Por otra parte, el órgano jurisdiccional remitente se pregunta si el Derecho de la Unión se opone a las normas del Derecho búlgaro de que se trata en el litigio principal en la medida en que suponen una violación del derecho a la tutela judicial efectiva consagrado en el artículo 6 del CEDH y en los artículos 47 y 48 de la Carta.

56      A este respecto, ha de recordarse que, conforme a reiterada jurisprudencia, las exigencias derivadas de la protección de los derechos fundamentales vinculan a los Estados miembros en todos los casos en que deben aplicar el Derecho de la Unión (véanse los autos de 12 de noviembre de 2010, Asparuhov Estov y otros, C‑339/10, Rec. p. I‑0000, apartado 13; de 1 de marzo de 2011, Chartry, C‑457/09, Rec. p. I‑0000, apartado 25, y de 14 de diciembre de 2011, Boncea y otros, C‑483/11 y C‑484/11, apartado 29).

57      Además, el artículo 51, apartado 1, de la Carta establece que las disposiciones de ésta están dirigidas a los Estados miembros únicamente cuando apliquen el Derecho de la Unión y, en virtud del artículo 6 TUE, apartado 1, que atribuye a la Carta el mismo valor jurídico que el de los Tratados, ésta no crea ninguna competencia nueva para la Unión.

58      Por lo tanto, en el marco de una remisión prejudicial con arreglo al artículo 267 TFUE, cuando una normativa nacional está comprendida en el ámbito de aplicación del Derecho de la Unión, el Tribunal de Justicia debe proporcionar todos los elementos de interpretación necesarios para que el órgano jurisdiccional nacional pueda apreciar la conformidad de dicha normativa con los derechos fundamentales tal como están expresados, en particular, en la Carta (véanse, en este sentido, las sentencias de 29 de mayo de 1997, Kremzow, C‑299/95, Rec. p. I‑2629, apartado 15, y de 15 de noviembre de 2011, Dereci y otros, C‑256/11, Rec. p. I‑0000, apartado 72).

59      En el caso de autos, no se desprende de la resolución de remisión que la normativa nacional constituya una medida de aplicación del Derecho de la Unión o que presente otros elementos de conexión con este último. Por lo tanto, no ha quedado acreditada la competencia del Tribunal de Justicia para responder a la petición de decisión prejudicial en la medida en que se refiere al derecho fundamental a la tutela judicial efectiva (véanse los autos, antes citados, Asparuhov Estov y otros, apartado 14; Chartry, apartados 25 y 26, y Boncea y otros, apartado 34).

60      De todo cuanto antecede resulta que procede declarar inadmisible la petición de decisión prejudicial planteada por el Administrativen sad Sofia-grad”.

Comentario: en otras entradas de este blog nos hemos referido a la limitada eficacia de la Carta de Derechos Fundamentales de la Unión Europea (Alliance One and AG in Åkerberg Fransson DDLH) La presente sentencia confirma tal línea argumental.

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