A student takes the floor: how to learn law through case-law – Una alumna toma la palabra: como estudiar Derecho a través de la jurisprudencia

A student takes the floor: Today we publish an e-mail by a student at the Spanish Open University (UNED) who prefers that we do not disclose her name. She is “accountant for a living, vocational law student” and occasional private teacher: “I would appreciate handbooks that introduce the theoretical aspects of the subjects and, at the same time, illustrate them with a digest of case-law and case studies. According to this perspective, analysing case-law could make easier to learn the problems of the real word in a systematic way. A good knowledge of case-law should be also assessed in university exams, granting that the future lawyers are able to combine theory and praxis in their professional activity. In this way, studying law could be considered a scientific learning” (the text is summarized).

Comment: Manny thanks for the inspiring ideas! This kind of book has already been written in some legal areas. We could take as example Paul Craig and Grainne de Burca EU Law: Text, Cases and Materials, well-known by its “distinctive mix of 50% text and 50% cases and materials”. The model could be successfully applied to other legal subjects.

Una alumna toma la palabra: resumimos un correo electrónico de una alumna de la UNED, “contable de profesión, estudiante de derecho por vocación…” y, en ocasiones, profesora particular. Nos ha pedido que no publiquemos su nombre. A su juicio, sería conveniente la elaboración de manuales que abordaran tanto los aspectos teóricos de las asignaturas como resúmenes de jurisprudencia y casos prácticos. De este modo, el análisis de la jurisprudencia ayudaría a comprender de modo sistemática la problemática del mundo real. El conocimiento de la jurisprudencia también debería ser evaluado en los exámenes, asegurando así que los futuros juristas sean capaces de combinar teoría y práctica en su actividad profesional. De este modo, el estudio del Derecho sería una auténtica actividad científica.

Comentario: ¡Muchas gracias por estas ideas tan sugerentes! Encontramos un buen ejemplo de un libro como el que esta alumna sugiere en la obra de Paul Craig and Grainne de Burca EU Law: Text, Cases and Materials, que consigue una adecuado equilibrio entre la explicación de la teoría y la presentación de casos y materiales. Este modelo podría aplicarse con éxito a diversas áreas jurídicas.

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