Teaching case-law and learning to talk with it – Observando la jurisprudencia y aprendiendo a dialogar con ella

English summary: We are pleased to announce a new section of our blog on on legal teaching through case-law. Learning court resolutions is a common place in common law countries. In continental legal systems jurisprudence is analyzed through a more formal and less dynamic approach. The reason is that case-law it is not recognized as a source of law but as a mere auxiliary means to interpret legal rules. Such an approach makes it more difficult for law students to court resolutions under a critical view and not under the soleperspective of an authoritative interpretation. As a reaction, we aim to develop new teaching ways based on case-law approaches. The main goal is that our students enter into dialogue with the ECJ case law and learn to work with it and appreciate it. This page of our blog is a work in progress. You are cordially invited to contribute with ideas and materials.

Nos complace anunciar la incorporación al Blog ECJ Leading Cases on Fundamental Freedoms and Rights de un espacio especialmente pensado para el apoyo a la docencia del Derecho mediante el estudio de la jurisprudencia del TJUE.

Es bien sabido que el aprendizaje del Derecho mediante la técnica del case-law es común a los sistemas anglosajones (common law). Para el sistema jurídico continental (civil law), la jurisprudencia se estudia desde una perspectiva más formal (y menos dinámica) dada su consideración de fuente del Derecho auxiliar en la interpretación de las normas mas no en su creación.

Esta concepción hace que en ocasiones nuestros estudiantes tengan dificultades para llevar a cabo un diálogo más crítico con la jurisprudencia que supere el tradicional enfoque de fuente de autoridad.

Nuestra idea es la de aportar elementos, tomados de la técnica del método del case law, que permitan a los estudiantes ese diálogo activo con la jurisprudencia del TJUE útil para articular una crítica constructiva, una nota o cita adecuada o simplemente un correcta exposición de la doctrina resultante que vaya más allá de la mera reproducción del texto.

Poco a poco iremos dando cuerpo a este apartado. Os invitamos a participar con vuestras sugerencias y aportaciones que serán bienvenidas.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s